Dánský design: Síla nadčasovosti
Přestože Dánsko nepatří mezi největší severské státy, má výrazný podíl na slávě skandinávského designu, do něhož se řadí společně s Finskem, Švédskem a Norskem. Stejně jako v okolních zemích se i zde našla řada designérů, kteří se nebáli experimentovat s technologií výroby a vytvářeli tak nové postupy a design. Přes dřevěný ohýbaný nábytek se návrháři přenesli až do éry plastů, které se stejnou zálibou tvarují do extrémních tvarů. V Dánsku vznikla řada výrobků a designů, jejichž hodnota s odstupem času stále stoupá.
Užitná hodnota
Podstatné základy dánskému designu položila silná generace návrhářů, která tvořila v padesátých a šedesátých letech. Celkem rychle se z nich staly osobnosti světového významu, které spoluutvářely světové trendy i stálé hodnoty. Není divu, že velká část jejich produkce spadala do oblasti sedacího nábytku a světelného designu, protože to jsou dodnes nejproměnlivější kategorie užitého designu. Dánští návrháři těmto formám dokázali vtisknout vlastní rukopis, kterým se inspirují tvůrci i v současnosti.
Statut
Design patří v Dánsku k důležitým vývozním artiklům a tím pádem je i zdrojem národní hrdosti. Celá skandinávská odnož designu si moc dobře uvědomuje, že pro své zákazníky vytváří praktické a funkční řešení nábytku a předmětů, které je obklopují.
Východisko pro tradici
Prvním z výrazných dánských designérů 20. století je bezesporu Poul Henningsen, jehož proslavila koncepce a technologie svítidel. Konstrukce osvětlení byla tvořena řadou stínítek a odrazových ploch, od kterých se světlo mohlo dále šířit. Za patrona dánského designu lze považovat Arne Jacobsena, tvůrce nadčasových modelů židlí, křesel a dalších užitných předmětů. Návrhář vědomě nenavázal na meziválečnou designérskou tradici a šel si vlastní cestou. Vytvořil série kultovního sedacího nábytku, jehož jednoduchost byla ve své době pokládána za avantgardní. Jacobsena proslavila židle Swan, Ant a křeslo Egg. V každém tvaru najdete přesně to, co má představovat.
Posledním vizionářem dánského designu byl Verner Panton, jehož teoretici dodnes považují za nejkontroverznějšího dánského návrháře nábytku. Jeho používání barev a experimentování s novými materiály nebralo konce. Za vrchol tohoto období je považována židle Panton, která je vytvořena z jednoho kusu plastu.
Silná podpora
Je třeba dodat, že tito geniální designéři by řadu svých děl nemohli realizovat bez pomoci nábytkářských firem a odvážných výrobců. Pravou rukou Arne Jacobsena se stala velmi brzy společnost Fritz Hansen. Zajímavostí je, že ač vedení v některých případech pochybovalo o úspěchu nového sedacího nábytku, zariskoval a firma se tak zapsala do dějin designu. Již zmiňované Jacobsenovy židle a křesla totiž od konce padesátých let až dodnes patří vůbec k nejprodávanějším kusům nábytku na světě. Fritz Hansen později realizoval i některé návrhy Vernera Pantona. K nejúspěšnějším výrobcům dánského nábytku patří i společnost Fredericia. Klasické kousky této značky najdete v královském paláci a tvorbu mladých návrhářů zase v moderních veřejných prostorách.